9 februari 2007

Meten met een zot ei


"Meten is weten"! Ik mailde het vandaag nog naar een collega-marketeer. Hij bekeek me spottend voor het gebruiken van deze oubollige uitdrukking, maar wist dat ik gelijk had. Ook in het hippe web 2.0 wereldje, en misschien zelfs daar meer dan elders, is het meten van traffiek en surfgedrag van heel groot belang.

Zoals de meeste internetmarketeer gebruik ik vooral Google Analytics (GA). Deze gratis applicatie (uiteraard) biedt een schat aan informatie, voldoende om zowat alles te meten. Want als ik nog meer moet meten is er geen tijd meer vrij om nog echt te werken :)

Maar Google Analytics heeft twee beperkingen: de eerste is dat er geen goede heatmap mogelijk is. Er is er wel een, maar ze werkt op basis van url en niet op basis van positie en dat is niet voldoende. Voor het meten van een grote portaalsite wil ik weten wat er waar klikt en dan moet ik dus exacte posities kunnen meten, anders heeft de heatmap weinig zin.
Sinds kort heb ik daar een oplossing/alternatief voor, nl. Crazy Egg.

Met Crazy Egg kan je dus exact meten hoeveel er op een bepaalde positie wordt geklikt. Het resultaat kan je bekijken via een eenvoudige lijst, een overlay en een supercoole heatmap (heeft toch een vrij hoog "toys for boys"-gehalte :) ).

Je kan Crazy Egg gratis uittesten, heb ik ook gedaan. Het werkt prima en vertraagd de pagina's niet. Ondertussen werken we met een betalende account. Een tip dus, zeker eens proberen.

Oh ja, de tweede tekortkoming van GA is dat het soms tergend traag is en zelfs gewoon vastloopt. Vooral in de namiddag. Toen ik enkele weken geleden een specialist Analytics van Google Nederland daar over aansprak gaf hij dit ridderlijk toe.
Zijn tip was om de cijfers in de voormiddag te checken, dan is Amerika nog niet wakker :)

1 opmerking:

Unknown zei

Awesome guidance is provided in this article about this tool. I read a lot about this option and is impressed with its features and advantages. Thank you for providing this detail.
mouse heat map