9 februari 2007

Webdesigners en zoekmachineoptimalisatie

Ik vraag me al een tijdje af of het optimaliseren van een website (seo) in de toekomst zal toevertrouwd worden aan een webdesigner.
Toch wat betreft van het bouwen van de website zelf. Het actief promoten van een site door middel van bijvoorbeeld linkbuilding blijft ongetwijfeld het terrein van de marketeer. Het design (en de onderliggende code) bepalen heel sterk de basis voor een goede seo, het zou dus niet onlogisch zijn dat een designer een flink stuk seo kent.

Krijgen webdesigners tijdens hun opleiding momenteel al een cursus zoekmachineoptimalisatie? Ik zou het niet weten, ik vrees er voor.

Het probleem in het toevertrouwen van seo aan een webdesigner, is de manier waarop hij/zij naar een website kijkt. Een designer kijkt zoals een bezoeker kijkt, naar de website zelf dus. En dat is logisch, een designer wordt betaald om een website er goed te laten uitzien. Een zoekmachinemarketeer bekijkt echter de broncode van een website, heel eenvoudig omdat een zoekmachine (zoals Google) ook de broncode bekijkt en niet de website zelf.

Voor een leek lijkt het evident dat beiden de zelfde waarde hebben voor zoekmachines, maar dat is uiteraard niet zo. Als voorbeeld kunnen we de website www.autorijden.be uit het vorige bericht nemen, op deze link zie je hoe een zoekmachine deze website ziet. De website kan er goed uitzien en zelfs alle info bevatten die je verwacht, hetgeen een zoekmachine van diezelfde pagina ziet kan complete nonsens zijn! Dit wordt mede veroorzaakt door het vaak veelvuldig gebruik van buttons en iconen in plaats van gewone tekstlinken, maar daarover later meer.

Het is dus een heel andere manier van kijken naar een website. Ik ben er nog niet uit, ik hoop op enige comments met enkele interessante invalshoeken hierover.

3 opmerkingen:

Bockereyer zei

HTML en designer in één en dezelfde zin is om problemen vragen. Het enigste dat voor de designer telt is het design. Beperkt de taak van de designer tot iets ontwerpen binnen de technische mogelijkheden van de web standaarden. Enige kennis bij de designer van de standaarden is dan wel een pluspunt maar dat is dan ook het enigste.

Bockereyer zei

Beperk natuurlijk ipv beperkt

Simon zei

Helemaal eens, de markteteer weet niets van code en de deisgner niets van seo,...

Het resultaat is veel ondernemers geven veel geld uit en het reultaat mbt tot nieuwe klanten is mager doordat de site in zoekmachines niet terug te vinden is.

op mijn blog bespreek ik ook zulk soort zaken,
www.webpraat.blogspot.com

Kortom je moet en designer zijn en SEO man/vrouw anders lukt het niet...

gr Simon